Lyckas med rekryteringen

När det kommer till rekrytering idag så går det att göra på flera sätt. Det har kommit att bli rätt så vanligt att företag på egen hand tillsammans med sina egna rekryterare letar upp och upp och kontaktar kandidater med hjälp av sökmotorer och sociala medier. Det handlar om så kallad “headhunting”.

Hur ska man då göra för att hitta rätt personer och locka dem till sig? I denna artikel kan du få lite tips på hur du blir en effektiv headhunter.

Det har gjorts studier där det visar att de som söker jobb allt mer sällan gör det genom jobbannonser. De hittar den inte eller så är det inte en tillräckligt bra annons för att de ska vilja söka jobbet. Eller så har de redan ett jobb de gillar. De behöver alltså riktigt goda skäl till att vilja byta jobb. Det är alltså något du behöver fundera över. 

För att få tag i de bästa talangerna räcker det inte med att lägga ut en platsannons. Man måste aktivt leta upp och sälja in både jobbet och arbetsgivaren till kandidaten. Det är en smart idé att använda sig av ett bra rekryteringsverktyg i din jakt. Det kan du hitta på recruto.se.

Så lyckas du med din headhunting

Headhunting kräver en social fingertoppskänsla och stor kunskap om branschen. Här är bra tips för smart headhunting som du kan ta del av. Du hittar även 13 tips från arbetsförmedlingen via länk för att få fatt på bra personal.

Du bör satsa på att ha en attraktiv företagsprofil. Ni bör jobba proaktivt med att marknadsföra er som en attraktiv arbetsgivare. Har ni en hemsida, så fundera på detta:

  • Vilken känsla får man av när man besöker hemsidan?
  • Finns det en aktiv blogg eller videokanal med högkvalitativt innehåll?
  • Är företaget engagerat och tillmötesgående i sociala medier?
  • Har ni jobbannonser ute och vad står det i dem?

Skapa en bra jobbannons är ett annat tips du kan ta till dig. Många jobbkandidater är troligtvis väldigt aktiva online. De själva går ofta via sina egna nätverk när de söker jobb. De kanske då inte ser just din annons om jobb. Dock är det bra att ha en, så att du kan bjuda in kandidaten att läsa den.

Du bör även vara aktiv på nätet. Se till så att du använder dig av Google och sociala medier för att söka efter passande kandidater. Ett mycket bra verktyg är LinkedIn.

Något som många rekryterare misslyckas med är att researcha kandidaten på rätt sätt. Du sparar tid genom att göra så mycket research som möjligt innan du tar kontakt med kandidaten, så att du kan ställa bättre frågor senare och veta vilka aspekter av jobberbjudandet du ska lyfta fram.

Att ta kontakt online kan vara lite riskabelt, då många är skeptiska mot oinbjudna meddelanden. Försök bryta isen med kandidaten innan, genom att följa dem i sociala medier innan. Kommentera och var aktiv. Sedan kan du skicka kontaktförfrågan på LinkedIn.

När du etablerat kontakt, så kan du lägga fram ditt erbjudande. Presentera dig och ditt företag och håll dig kortfattad.

Målet med första kontakten är att få igång en dialog med kandidaten. Följ upp samtalet efter ett par dagar. De allra flesta är öppna för nya karriärmöjligheter om de blir kontaktade på ett respektfullt sätt och av en professionell och tillmötesgående person.

Använd ett bra verktyg

Idag finns det flera bra rekryteringsverktyg att ta till hjälp i jakt på den perfekta kandidaten eller medarbetaren. Hos Recruto kan du hitta det du behöver för att göra denna process så enkel och lätt som möjligt. Läs mer om vad de har att erbjuda på deras hemsida.

 

 

 

1 okt 2019